OKADA

SATOSHI OKADA
(Hyogo, Giapone, 1962) si laurea presso la GSAPP (Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation) della Columbia University, dove è stato ricercatore con Kenneth Frampton. Ha conseguito il Ph.D., presso la Waseda University (1993). È professore associato presso la Graduate School ofArchitecture, Università di Chiba dove è docente di Progettazione Architettonica e teoria, e insegna anche presso la Toyota Founfation e presso la United States – Japan Foundation. Nel 1995 ha fondato a Tokyo lo studio Satoshi Okada Architects Inc. Ha ricevuto tra numerosi premi il “Dedalo Minosse” (Assoarchitetti, Italia, 2006), l’International Architecture Award (Salon Press, Russia, 2006; The Chicago Athenaeum, USA, 2007, 2008 e 2010), e il Design for Asia Award (Hong Kong Design Centre, 2009, 2010),. I suoi lavori sono stati oggetto di numerose pubblicazioni internazionali. Ha tenuto conferenze in diverse università in Giappone e all’estero. I suoi progetti più recenti sono il Museo della fotografia a Varsavia e una villa a Budapest. Il suo lavoro è pubblicato nel volume monografico Satoshi Okada (Electa, Milano 2009), con un’introduzione di Francesco Dal Co.

Satoshi Okada Was born in Japan in 1962. After graduated from GSAPP, Columbia University, he researched under Prof. Kenneth Frampton as Visiting Scholar at Columbia University, received Ph.D. from Waseda University in 1993, and established Satoshi Okada architects Inc. in Tokyo in 1995. His works have been published in numerous books and magazines around the world, and has lectured at many academies around the world. In 2009, the monograph “SATOSHI OKADA” was published from Modadori Electa, Milano, with an introduction by Francesco Dal Co. He has won the grand-prix at some of the most prestigious international architecture awards; such as “Dedalo Minosse International Prize” (Assoarchitetti, Italy, 2006), “International Architecture Award” (Salon Press, Russia, 2006), “International Architecture Award” (The Chicago Athenaeum, USA, 2007, 2008, 2010), and “Design for Asia Award” (Hong Kong Design Centre, 2009, 2010). Okada is also a Fellow at The Toyota Foundation, a Fellow at the United States – Japan Foundation, and an Associate Professor at Graduate School of Architecture, Chiba University, Japan; where he is teaching Architectural Design and Theory.


VENICE URBAN DESIGN – EXCAVATION INTO VENEZIA FORGOTTEN (EIVF)

SATOSHI OKADA
Tutor: Matteo Dario Paolucci

Il nostro lavoro su Venezia si svilupperà come evoluzione del lavoro del WS10. Ci concentreremo su proposte ideali ma realistiche per un bellissimo lungomare, progettando degli elementi urbani per la popolazione. A Venezia ci sono molti luoghi incantevoli interconnessi da calli, ponti e acqua. Alcuni sono storicamente ben conservati, altri, non molti, sono stati trasformati opportunamente dalla nostra epoca contemporanea. Quando quotidianamente si esplora e si guarda la città, è facile scoprire nuovi meravigliosi spazi dimenticati in un tale labirinto. Venezia ha un alto potenziale che può essere continuamente riscoperto e valorizzato. Cercheremo di farlo in un modo chiaro e di esprimerlo attraverso i nostri disegni! Creeremo spazi tridimensionali legati agli edifici o alle infrastrutture urbane, organizzati per piccoli elementi integrati. Questi luoghi non devono essere grandi, ma devono essere capaci di enfatizzare il loro valore sociale. Nella prima settimana, ci si avvierà alla ricerca dei possibili siti girando e osservando con attenzione l’interno di Venezia, per poi valutare le proposte di progetto di ogni gruppo. Durante la seconda settimana si svilupperanno le tracce associate a concetti significativi per ogni sito. E nella settimana finale si affineranno i disegni ed i materiali di progetto per la presentazione finale.

Our studio will develop our design activities in Venezia as a succession from WS10. This year, in WS11, our goal is to make a presentation of some idealistic, but fully realistic, visions of a beautiful waterfront space with proposing and designing urban elements to the Venetain society.
In Venezia, there are many enchanting public places interelated with calle, ponte, and acqua. Indeed, some are historically well preserved, some are appropriately transformed to our contemporary age; however, they must be still limited. When you explore and look into circumstances in your daily life, I am sure you can find out more wonderful pieces of space completely forgotten in such an exciting labyrinth. Venezia has a numerous potential when you fully open your eyes.
Here, in this studio, let us seek for it and try to make it clearly appeared by our designs! In the respect of architectural design, basically, we are going to deal with three-dimensional spaces related to either builidngs or urban infrastructures organized by small ellements integrated into a whole. They need not neccesarily large, yet it is better if a minimum could maximize its value of social roles.
For the first week, we shall start seeking for those possible sites by walking around carefully inside Venezia, then discuss to decide each design direction by each design team. During the second week, we will develop our schemes by actual designs associated with cool and meaningful conceptions to each site. And in the final week, we are sophisticating our designs into presentation materials for making the final review on July 15th.

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